Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

måndag 17 januari 2011

Chicken in the kitchen och vinrisotto

Javisst var det lite trögt att komma upp i morse. Jag fick lejonparten av den goda skumpan här bredvid, igår när vi firade att Åke fyllde 51,002 år. B och B hade så snitsigt med sig flaskan och även de fina tulpanerna som fick skiljas från rosorna eftersom jag behövde dem i en installation på buffén igår.

Idag hade en trehjuling suttit fint på vägen hem, det var is och modd i stora vallar. Buster och tvillingarna väntade troget utanför fritids, och nu sitter de klistrade framför "The man with the golden gun". Jag har nogsamt påpekat att Maud Adams är svenska, varför det nu känns så viktigt att förmedla.

Viola sitter med mig och pluggar engelska. Vi övar oss på att säga "chicken in the kitchen and a kitchen full of chicken". Snabbt. Lika svårt som "both in the boat and a boat for both".

Nu till Louise goda mat, jag börjar med vinrisotton för den var jättegod och doftade underbart!
Hacka 1,5 gul lök, fräs den i 0,75 dl olivolja tillsammans med 4,5 dl arborioris. Häll i 3 dl vitt vin (inte tokdyrt, men inte heller det billigaste. Inte matlagningsvin, det innehåller äckliga tillsatser). Låt koka på medelvärme tills vinet är nästan borta.

Blanda 7,5 dl vatten med 3 msk grönsaksfond. Häll på lite i taget medan det kokar in, rör ordentligt. När riset kokat ca 20-30 minuter ska du blanda i 1,5 msk smör, 3 krm salt och 2 paket babyspenat. Mums!

2 kommentarer:

  1. Vilket mailmoment jag upplevde i dag!!! Det är ju jag som är E som gillar lila!

    SvaraRadera
  2. Tänk att det är så mycket James Bond just nu!! Birk kollade också på en Bond-film igår... Dr No!

    Jag hade också påtalat att Maud Adams är svenska... sådant är ju viktigt att informera om :o)

    Mums, vinrsotton lät jättegod!!!

    Kram

    SvaraRadera