Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

måndag 17 januari 2011

Pappas/morfars/farfars båtbröd

Ryktet går att tremänningen A är intresserad av det här underbara brödet: 12,5 g jäst, 8 dl vatten, 1 msk salt, 2 dl rågkross och cirka 14 dl vetemjöl.

Koka upp rågkross och 2 dl vatten, låt svalna till 37 grader. Under tiden, lös jäst och salt i lite vatten och tillsätt sedan resten av vattnet. I rågkross och vetemjöl till en ganska lös deg.



Smörj en långpanna, häll i degen och låt den flyta ut, hjälp kanske till lite.

Sätt pannan i kall ugn över natten, ta ut den på morgonen och sätt ugnen på 200 grader.
Grädda ca 25 minuter, det ska bli en lite brun yta och brödet ska släppa lätt ur pannan.

1 kommentar:

  1. Vad fin och somrig bild!! Åh, nu fick jag en längtan till varmare dagar!!!

    Jag hoppas att allt gick bra för alla barn i morse när de skulle till simningen. Ska bli spännande att höra när jag kommer hem idag. Så himla skönt att vi kan dela på det hela!!

    Kram

    SvaraRadera