Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

tisdag 8 februari 2011

Turdag och grönsakssoppa

Vilken dag - jag har firat med en latte då lite smått och gott har gått min väg. Vaknade på ett strålande humör, inget ovanligt i och för sig, men nu var jag glad efter att ha haft min goda vän S hemma igår kväll.
Dagens långa förmiddagsmöte blev inställt = gratis arbetstid. Sedan tog en planerad uppläxning av en beställare 1 sekund (han läxade upp sig själv) istället för ½-timme. Sedan ringde Åke och berättade att det är snorhalt ute - jag tar t-banan i stället för att dynga i backen som i fredags. Nu har Viola precis ringt om födelsedagspresent - bara att erkänna - jag har svårt att hitta på saker hon behöver. Men nya jeans låter bra, efter åratal med hemsydda fleecebyxor är det dags för något coolare.

Denna soppa är god, enkel, snabb och billig.
Smält en klick smör. Pressa i 1 rejäl vitlöksklyfta. Slanta 4 morötter och 1 purjolök. Fräs och låt sedan koka mjukt i så mycket vatten att det precis täcker. Tina en stor hög broccolibuketter.

Lägg i broccolin och låt allt bli varmt. Häll på matlagningsgrädde till lagom konsistens, salta och peppra som du vill ha det. Hetta upp ordentligt och servera med smörgås och goda pålägg.
Den här portionen räckte till middag för S och mig (vi var jättehungriga) och en mattermos med lunch till Åke.

Nu ska jag kvista iväg till infoträff på Engelska skolan som ska öppna i Hässelby. Viola vägrar följa med eftersom "hon ändå inte ska byta skola". Men alltid får man veta något, jag känner mig intresserad av språkkurser och det bör de ju veta en del om.

2 kommentarer:

  1. Vad härligt med en turdag. Thor vägrar också gå med på mötet. Han skulle ha fått gå med en kompis och hans pappa om han hade velat. Ska bli spännande att höra dina åsikter.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för den goda soppan igår och alla skratten. Filmerna ligger och glöder, jag sparar tittandet till en kväll med gott om tid.
    Skönt med turdagar och att man kan se dom som turdagar genom att uppskatta det lilla. Så - när jag tänker efter har jag också haft en sådan dag. En kollega slet med mig till IKEA på lunchen och efter 6 månader väntan fanns "den" ramen att köpa. Lyckträff! Ikväll kommer äntligen Vee Speers fina bild upp på väggen. Check för den.

    SvaraRadera