Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

onsdag 9 februari 2011

Barn som världsmedborgare

Engelska skolan - jag har ställt Viola i kö. Mest för att vi ska få gå på workshop och bilda oss en uppfattning tillsammans. De tre som skötte presentationen igår brann för barns utbildning och uppfostran (pepprad med respekt) på ett sätt som var nästan skrattretande. Men de kan ju det där med att stå på scen och showa, de där amerikanerna. Självklart kommer den här skolan också att tampas med problem, men kanske inte att eleverna sitter med huvudbonad på lektionerna. Nu ska jag gräva upp mer info, men det var några omedelbara fördelar:
1. lokalerna ska renoveras - barn ska också ha en fin miljö.
2. maten ska lagas på plats - ingen ljummen transporterad smet.
3. en mentor hör av sig hem var 14 dag - för bra för att vara sant?
4. det finns en fungerande websida där man kan följa barnets skoldag - detta är något jag verkligen saknar idag och kanske allt mer när Viola inte vill anförtro sig åt mig längre.

Föräldrarna som lyssnade var betydligt mer olika än i Villastadsskolan. Bra, Viola och Buster ska ju leva i det där mångkulturella samhället som jag inte lyckas visa dem särskilt mycket av. Blir de sedan riktigt bekväma med engelska är det ett litet steg till att bli om inte världsmedborgare så i alla fall svenskar som inte är så inskränkta. Grundaren av skolan tycker att engelska är "världens språk" vilket jag ställer mig lite frågande till - det finns väl ett gäng som har andra hemspråk, typ kinesiska eller spanska? Men varje språk man lär sig gör ju startsträckan för nästa kortare.

Oj, det var f-n vad den här dagen bara försvann. Pappas test av de föränderliga prostatacellerna igår visade att det inte är något galopperande fel - tack snälle gode gud för det. Jag tog en mental skumpa när vi pratat klart! Nu måste jag kasta mig hem för att inte missa kvällsstunden med familjen.

2 kommentarer:

  1. Spännande med skolan, så här i efterhand kan man önska att man, ja alltså jag, letade efter alternativ. Yngsta provade på Kunskapsskolan men ambitionerna med den var större än vad som var realistiskt.Och det ställde höga krav på eleven från skratch men det är svårt att från en årskurs till den andra ha lyckats mogna så pass som faktiskt krävdes.

    Mental skumpa- det ska in i minnesbanken, kul sagt.

    SvaraRadera
  2. De fyra punkterna som du tar upp tyckte jag också var lysande. Thor står också i kö, men just nu känns det inte så lovandes att lyckas få med honom på en workshop!! Han är så ANTI och bara VÄGRAR prata om att det finns ett alternativ till Villastan!

    Kram

    SvaraRadera