Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

torsdag 24 februari 2011

En gåtfull vänskap

OK, barnen är nytvättade, alla naglar klippta, sportgrejerna (skidor och bad) ligger i en egen väska och vi är beredda att spendera tre härliga dagar hos morfar i Ludvika. Jag har gjort ett fint 50-års paket till M och ser nu fram emot att klockan ska bli ungefär 14 i morgon.
Hade tur - Buster gick hem till kompis N så jag kunde tokstäda i 1 1/2 timme när jag kom hem. Det kan låta lite gammeldags, men jag tycker det känns roligare att Åke kan njuta av en egen helg i ett rent och prydligt hem, än att han ska kasa omkring i dammtussar och småröra. Han skulle ju aldrig säga till mig att jag ska fylla på vad det nu är man fyller på när jag ska ta bilen på långtur - jag startar alltid en ren bil, full av soppa och det där andra. Jag behöver bara ta med egna skivor, moderna grejer, inte hans gamla dunk.

Jag tycker ofta det är svårt att riktigt tycka om böcker från andra kulturer än den västerländska. Inte för att jag ser ner på eller föraktar, absolut inte, men jag är väl helt enkelt otränad. Men den här - jag var såld från att jag såg den. Storleken, 11x15 cm, en riktig liten goding! En gåtfull vänskap av Yoko Ogawa är fantastisk! Och historien - den får mig att tänka på människor jag känner som brinner för olika saker. Professorn i boken brinner för matematik, men hans dedikation och känsla kan översättas till annat som ger människor en riktning i livet. Väldigt bra, 5 dalahästar. Nu ska pappa få låna den, men snart är den ledig - han kommer att sträckläsa.

Vi får väl se hur det blir med bloggandet fram till måndag, om jag kan hålla mig/om det blir av. Ludvika, here we come!

3 kommentarer:

  1. Allt låter jättemysigt, från nytvättade barn till Ludvika hos pappa! Jag hoppas ni får underbara dagar där uppe. Jag kommer sakna alla som inte kommer att blogga denna vecka, inklusive syrran! Men det är ju så när det inte finns internet överallt ännu. Hej hopp från mig som också är lycklig över sportlov, dock helt utan snö!!!

    SvaraRadera
  2. Det är klart att det känns bättre att lämna ett rent och prydligt hem :o) Vad gäller tankning så har jag precis lärt mig att tanka, även om jag föredrar att Magnus gör det.. HA HA HA!!

    Hoppas att du får någon sekund över för ett litet blogginlägg i helgen :o) Ha det så sueperskönt uppe i Ludvika!!!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Nu blev jag nyfiken på den boken också.

    Jag har äntligen kommit in i en bok jag längtar till hela tiden. Jag har ju varit si och så med läsning, håller alltid på med så mycket annat. Dock inte lika givande saker. Men nu...ska det plöjas.
    Boken är helt oförutsägbar vilket jag gillar, kapotlet efter det föregånde överaskar igen och igen.

    SvaraRadera