Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

söndag 22 maj 2011

Fira igen

Nix, det är inte färdigfirat! Men idag kom släkten, det är då jag inser det fiffiga i att fylla 50. Vem bryr sig om 47 - men 50, då kan man ställa till kalas! Tur med allt som vanligt, dvs alla var friska, vädret toppen och ingen större stress. Vi körde favorit i repris på menyn, men varför ändra på något som verkar funka?

Här bredvid syns min tre egenhändigt komponerade röror. Jag har lovat recept till höger och vänster, så här kommer de.


Ljus röra: creme fraiche, rejält med rivet citronskal, finhackad ingefära, salt, vitpeppar.
Grön röra: mixa 5 dl gröna ärtor, 1 dl färska myntablad, 0,5 dl olivolja, salt och svartpeppar.
Röd röra: mild ajvar relish, creme fraiche, finhackad vitlök och chili + salt och svartpeppar.

Medan Åke skjutsade hem ett gäng gäster (och sedan åkte till jobbet, jag fattar inte hur karln orkar) plockade barnen och jag undan. Det är mysigt att ställa alla blommor fint, sätta på diskmaskinen och stöka runt. Pappa var uppe hos E och pratade cancer, medan Bi var kvar hos oss. Det  låter dramatiskt - att prata om the big C - men E har så mycket intressant att berätta och det passar pappa som är tekniker och självklart mår bra av att samla information, strukturera och sedan bestämma sin strategi för att kunna gå som vinnare ur striden.

Imorgon kommer en bild på en jättefin present, ljuset var för dåligt nu kvällen.

1 kommentar:

  1. Menyn funkade alldeles utmärkt förra gången så det blev nog strykande åtgång även denna helg om jag inte gissar fel :o)

    Kram

    SvaraRadera