Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

torsdag 26 maj 2011

Dillen gör susen

Svärmors potatissallad till två familjer gör man så här:
* koka knappt 2 kg färskpotatis (går bra med gammal också)
* 3 finskurna saltgurkor + lika många finskurna gröna äpplen + lite finskuren purjo (tydligtvis finskuret hemma hos svärmor).
* gör en dressing av majonäs, gräddfil, salt, svartpeppar och rejält med dill (jag brukar ta den frysta - enkelt)!
Blanda allt och börja skopa in, den här salladen är inte smetig utan fräsch och även riktigt god nästa dag!

Vilken dag! Fick in ett tokbrådisjobb vid 11, och kl 16, när allt var klart, lättade jag försiktigt från stolen där jag nästan vuxit fast och tog en kaffe ute i solen. Sedan fortsatte Solveigs utrustning och med en sprillans ny brandfilt for jag hemåt till Viola som gjort negerbollar med strössel på  - det är så äckligt sött att jag får spader, men det är ju hon som både gör jobbet och äter upp dem, så jag klagar inte!

Nu är klockan över 11 och jag ska svänga ihop lite mat till Åke och mig. Han har fyllt vattentanken och satt på kylskåpet, medan jag laddat torrvaror och lyssnat på radion. Vi har verkligen skyndat oss för att hinna ta det lugnt - inget thai chi här idag.

1 kommentar:

  1. MUMS - potatissallad är grymt gott i alla dess former!!

    KRam

    SvaraRadera