Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

måndag 2 maj 2011

Ät edamame

Vilken iskall dag - jag cyklade hem utan vantar och trodde händerna skulle ramla av. Men de belgiska jordgubbarna låg i cykelväskan och vi har haft en riktig pysselkväll med frivillig läxläsning och en massa studsmattehoppande. Är stolt över mig själv - jag provade 411 bikinitoppar utan att köpa en enda. Först ska jag inventera vad som egentligen gömmer sig i den stora badväskan. Seriöst!


Titta på bönpåsen här bredvid. Jag har ingen aning om hur det uttalas, edamame. Lägg de frysta bönorna, i sina skidor, i lättsaltat vatten som knappt täcker. Koka upp och koka någon minut. Kläm ur bönorna och rör i lite smör och salt - de är så goda. Eller ha i en sallad med valfri dressing. Jag brukar ha en skål färdig i kylskåpet - har just snöat in på dessa.

Fick just en väldigt glad överraskning. Min kusin (en av fem, så det finns inte så många) kommer ner för att fira min födelsedag. Han och sambon har aldrig varit här, och efter 12 år i huset är det oslagbart roligt att få visa dem hur vi har det. Jag har bestämt att köra ett speciellt släktkalas, så att vi ska hinna umgås och jag inte bara fnattar omkring.

Åke är inte hemma, så nu ska jag sätta mig i soffan med lite svenskt (film alltså, det lät ju nästan som typ brännvin).

1 kommentar:

  1. Ha ha, nä hur uttalar man detta namn, med vilken accent, spännande. Men trevligt att de är goda i alla fall. Kul med överraskningar som är positiva och att man får trevligt besök är väl alltid kul! Snart kommer vi hem, känns nästan läskigt mitt i all glädje! En månad kvar....

    SvaraRadera