Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

onsdag 22 december 2010

Omöjligt att misslyckas med-bröd

Det här recepten är från när Viola var nyfödd och jag gärna satt på biblioteket och läste tidningar medan min snälla dotter sov...

Sätt ugnen på 150 grader och smörj två avlånga formar på ca 1½ liter.

Häll upp
råg- respektive vetekross, totalt 7 dl
2½ dl hela linfrön
1½ dl vetekli
8½ dl vetemjöl
1 msk bikarbonat
1 msk salt
(2 dl russin, för den som gillar russin i bröd, jag tycker att det blir alldeles för sött)

Rör ihop 2½ dl mörk sirap och 1 liter filmjölk. Bland sedan alltihop och fördela smeten i formarna.

Grädda 90 minuter, nästan längst ner i ugnen.

Supergott med bara smör på när det är färskt!

1 kommentar:

  1. Mmmm det är så gott med bröd!!! Låter bra med ett recept som man inte kan misslyckas med!!!

    Om jag inte ser något mer inlägg innan jul så vill jag passa på att önska hela familjen en riktigt GOD JUL!!!!

    KRAM

    SvaraRadera