Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

fredag 31 december 2010

Nyårsafton, en magisk dag

Ja igår blev det inget skrivet, jag var så trött i tummen efter att ha stått 2 timmar och ploppat ut skållade mandlar att hela kvällen blev lite seg! Buster och B som sov över var de enda med energi här hemma, de var helt klarvakna när jag la mig - och då snarkade Åke redan i soffan. Den mannen kan allt - t ex prata när han sover. Säger jag att han ska komma upp och sova vidare i sängen svarar han klart och redigt - för att sedan gosa ner sig i soffan ungerfär som Sir Väs!

Men idag var det skönt att vakna och ligga och fundera på eventuella nyårslöften som jag inte ska avge. Dock, med eller utan löften, lära mig virka ska jag! Det är nödvändigt eftersom jag provat varenda mössa på Stadium och alla varit för trånga för mitt bautahuvud. Hur svårt kan det va?

2010 har varit jättebra! Som det lätt blir när man är i sina bästa år, har en lagom tjock man och barn som verkar kunna bli helt vanliga medborgare. När vi dessutom toppade med en underbar resa till Budapest (precis innan det isländska askmolnet), jag var hemma i Ludvika och fick hjälpa M med Ks student, ordnade en lyckad studentmottagning för Emelie (där jag fick tokplanera och bestämma det mesta), midsommar på Gröna Lund och sommarvädret som var toppen när det behövdes som bäst och vi hade tur med det mesta. Att få bada och samtidigt titta på Öresundsbron är underbart! Och alla trevliga människor jag träffat, det är lite magiskt! Friska har vi varit, det är ju tacksamt som f-n! Bara tanken på vinterkräksjukan fick mig att komma i julbordsform, och barnen klarade sina kräkutmaningar med glans. Eventuella motgångar har jag tydligen glömt.

Inte ett enda litet surdegsbröd har jag lyckats baka, det är något lurt med den där surdegsromantiken! Jag ska gå till K för att få den utlovade lektionen, men det är bara för att det blir en trevlig eftermiddag.

Idag ringde kusin O och var som vanligt - till min stora glädje - pratsjuk. Jag ser redan hur glad han kommer att bli när jag fixat med släktforskningsmaterialet han lånat mig, det blir som ett trolleri för honom. Det känns annorlunda med släktbanden nu när vi miste både Ture och Britta på så kort tid, livet blir tydligare i närheten av döden på något sätt.

Ja här svamlades det på - Åke står i köket och njuter av att spela hårdrock på husetskakarvolym. Viola umgås med sin laptop, ser på Ung och bortskämd eller Djursjukhuset (kanske ett bättre namn på det första programmet) så jag stannar här med Buster och tittar på mitt eget filmval, nämligen min favorit  Karlsson på taket.

Fortsättning följer 2011 - det känns toppen att skriva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar