Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

onsdag 5 oktober 2011

Svampsoppa - den bästa

Svärmors svampsoppa passar på Grand Hotel, gör så här:
Fräs 4 dl färsk hackad svamp och 1 hackad gul lök.
Eller - 15 g torkad svamp, blötlagd några timmar.
Strö över 4 msk vetemjöl och rör om.
Häll i 8 dl grönsaksbuljong och småkoka 3-4 minuter.
Vispa ner 2 dl mjölk och minst 1 dl creme fraiche.
Koka upp
Smaka av med salt och peppar, droppa i lite citronsaft.
Strö över hackad persilja när du serverar.

OBS! Inga lättprodukter i denna soppa, då är det lika bra att skita i alltihop. Och gör dubbel sats om det vankas gäster, annars blir det bråk. Svärmor är en mycket noggrann kvinna, hon tyckte jag skulle påpeka hur lätt det är att bränna löken - så nu är det gjort.

Och nu en efterlysning: hur mördar man samtliga bananflugor? De gör ingen nytta hemma hos oss, och idag fick Viola plocka en ur mitt öga, det var droppen.

Jag har ont i benen och har köpt chips mitt i veckan, det kan man göra när det blåser så cykeln nästan stannar. Alltid chipsvind på väg hem.




1 kommentar: