Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

tisdag 30 augusti 2011

Skåne vs Stockholm

 Detta tjusiga landskapsmärke köpte jag på Bondens loppis. Jag vet inte vem som var mest förvånad - säljtanten eller jag. Men det är flott på något sätt, som påminnelse om Skåneflyttarmålet.

På jobbet kopplar växeln allt möjligt eftersom jag alltid säger ja, och plötsligt hade jag en snubbe på tråden som skrivit ett brev till sig själv på Vattenfestivalen 1994 - och fått löfte att Posten skulle leverera om 15 år. Nu undrade han var brevet var. Han får lugna sig - brevet ligger, tillsammans med en massa andra, i fint förvar hos Postmuseum, och det var faktiskt 20 år han skulle vänta. Vattenfestival - ett annat liv, en annan tideräkning...

Nästa tjusiga bild har jag laddat ner från nätet. Jag var överhuvudtaget inte kapabel att ta bilder igår kväll när vi var uppe på ett hustak, 43 meter över säker trottoar, på Riddarholmen. Jag kunde göra två saker - gå försiktigt längs den smala spången av plåt som lagts dit eller titta på utsikten. Lyssnade även en del på den charmiga guiden från Upplev Mer som formligen sprutade ur sig Stockholmsfakta. När vi kommit ner på marken igen var jag lycklig, aldrig har en Campari med soda smakat så gott!

Vi var sedan på en urflott krog (detta var alltså utflykt med jobbet) där jag för första gången i mitt liv åt färsk kokt kronärtskocka. Smaskens! Måste se till att barnen blir duktigare på historien än jag - de är ju faktiskt stockholmare.


2 kommentarer:

  1. Uj uj, jag får svindel bara jag läser detta! Jag hade aldrig klivit ut på spången. Tur att man fick välja:-)
    Apropå historia så går ju Sveriges historia på TV nu med Dick Harrysson o Martin Timell. Himla bra!

    SvaraRadera
  2. Visst är det roligt med historia. Jag längtar till att få läsa massa historia med barnen när de får läxor. Än så länge tycker jag att det har varit lite klent med just historialäxor i skolan, men det kanske kommer nu på mellanstadiet. Hoppas!

    HA HA, vad sött att mannen undrade var sitt brev var... det var ju roligt ju... Tur att du kunde svara :o)

    kram o hej

    SvaraRadera