Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

onsdag 24 augusti 2011

50-årskontroll

Förpackningen var rätt fin - men tofflorna jag gick omkring i under två timmar krävde faktiskt ett gott självförtroende! Men nu - 9 dagar senare - ömsar jag skinn på fötterna och börjar faktiskt bli baby foot. Det funkade! I min värld är det värt 219 kr att slippa fila i ca tre månader.

Och igår var jag på 50-årskontroll! Kom plötsligt på att det är dags att kolla lite värden. Kolesterol, blodsocker, sköldkörtel - ja lite av varje. Fast företagshälsovården verkade inte ha någon riktig rutin för tantkontroll. P (som jobbar med mig och också har åldern inne) fick stå på ett ben. Hennes doktor måste tagit fel på 50- och 5-årskoll. Och doktorn viskade för att kolla hörseln. Min doktor kanske fick kolla sin hörsel när jag gått, jag överöste honom med frågor, men fick inte så vettiga svar. "Det kan ta lång tid, men kan även gå fort" - en variant som inte gav så mycket. Men han kanske inte har någon erfarenhet av klimakteriet.

Annars går jag mest omkring och känner mig tacksam. För att vi är friska.


4 kommentarer:

  1. Håller med fullkomligt. Såg programmet igår om tre personer som drabbats av Acromegalic gigantism, en extremt ovanlig sjukdom som gör att personer växer till oanade proportioner. Finns på tv4 play. Makalöst.
    Då undrar man vad man klagar över.

    På tåget i Dalarna tidigare i somras hörde jag en irriterad eller rättare sagt uppgiven ung mamma säga i telefon att hon minsann var så glad över att ha lämnat det här tråkiga Sverige.

    - För här är folk vare sig hjälpsamma eller tacksamma och är så ego.
    - Ingen verkar fatta hur bra dom har det, de lever ju för 17 i ett i-land, vad har de att klaga över?!

    Hann inte riktigt uppfatta vad som föranledde det hela, men någon gruffade om något obetydligt.

    Och man bör ha lite perspektiv, hur välordnat vi än har det i det här landet (hyfsat bra för de flesta i alla fall) kan ingen rå på otäcka sjukdomar. Man ska ta mig tusan vara tacksam och glad för varje dag man är frisk.

    SvaraRadera
  2. Hm... de där tokiga tofflorna kanske vore något... mina fötter är långt ifrån baby-aktiga.

    Så rätt, så rätt... man glömmer bort att vara tacksam över hur bra man egentligen har det. Idag ska jag också ha en tacksam dag :o) Tack för att jag fick lite mer ork!!

    Kram

    SvaraRadera
  3. De där verkar helt fantastiska, ska införskaffa en omgång. Vill också ha babyfötter.

    SvaraRadera
  4. Åh vilka tofflor, dessa ska jag nog be ovanstående person köpa med sig till mig nästa gång hon kommer. Nu ska du få min adress Anna:

    Ann Lindgren
    Eden Villas 18/19-22 Moo (1)
    Bang Wan Road, Kamala,A, Kathu
    831 20 PHUKET
    THAILAND

    SvaraRadera