Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

torsdag 8 december 2011

Lingonkola, begravning och grön ärtsoppa

Skönt att tänka på kvällens julgodistillverkning hos Sara - efter dagens ganska sorgliga begravning. Eller, den var fin med vackert väder och en jättebra präst men vi var totalt 12 sörjande och då sörjde ju inte jag speciellt mycket eftersom det gällde Åkes gamla faster. Men av de 12 var det inte en endaste vän. Konstigt. Tydligen ville hon inte flytta från huset för hon kunde inte skiljas från sin avlidne mans böcker. Ja, inte kommer Alistair Maclean att hålla mig kvar i vårt hus.

Mitt godisbidrag var Lingonkola. Mixa 2 dl lingon med stavmixern. Blanda med 1,5 dl vispgrädde, 2 dl socker och 1 msk ljus sirap i en vid tjockbottnad kastrull. Låt koka upp och sedan sjuda på medelvärme tills det går att göra kulprovet. Lägg i en klick smör och klicka upp i knäckformar. Egentligen ska man hälla upp i en smord fyrkantig form, 15x15 cm, låta stelna och slå in kolorna i papper men det är väl att slå världsrekord i att ha det tråkigt. Kolorna blir vackert mörkrosa och rikigt goda.

Ärtsoppan var grön - och god. 2 portioner.
Lägg 6 dl frysta ärtor i så mycket vatten att det täcker. Koka några minuter. Krydda med buljongpulver och vitpeppar. Krossa med mixerstaven. Späd med matlagningsgrädde till lagom konsistens. Hetta upp ordentligt. Ät.

Buster fick nya tjockstrumpor och jag var rädd att de var för barnsliga. Men han älskade motiven och jag tycker de passar bra ihop med dessa fina tomtar. Grabbarna gjorde ingen nytta med godistillverkning - de sa sig spela in en Operafilm för tonåringar.

1 kommentar:

  1. Jag har tagit med lite böcker till jobbet och slängde dit en handskriven Varsågod-lapp. Inom ett dygn var det spårlöst försvunna, en och annan dök upp igen och försvann igen. Kanon.

    Folk gillar ju gratis, kanske man ska släpa med sig annat smått och gott?

    Din gröna ärtsoppa måste vara himla nyttigt!

    Kram och ha en mysig tredje advent

    SvaraRadera