Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

onsdag 14 december 2011

Tomtemor exklusiv

När jag kom hem stod Fiskkillen-bilen här. Nu har vi 5 kg fisk i frysen, hälften lax hälften torskrygg. Det är helt galet praktiskt med deras styckfrysta filéer, och jag har nu lärt mig att laxen smakar bättre om skinnet får sitta kvar när man lagar. En sådan enkel sak - och ändå tog det mig 50 år att lära mig.

Alla julhälsningarna är postade så julstämningen sprider sig. Har haft en diskussion med pappa om den pedagogiska vitsen med att ge barnen ett värdebevis på Get till fattig bonde istället för en present som är mer anpassad till deras önskelista. Värdebeviset ger mig vibbar från 70-talet när vi skulle äta upp för att barnen var hungriga i Biafra. Det var väldigt otydligt hur min övermättnad gynnade de svältande. Jag tycker faktiskt att vi ska både skänka till behövande och ge ungarna saker de önskar. Annars blir gåvan lika mycket givarens egoboost "jag är en god människa" som en äkta present.

Annars har jag ägnat kvällen åt att sy om min juldräkt lite. Tomtemor exklusiv satt inte som jag ville. Violas Lilla julflickan måste bäras med ett vitt linne under - annars tror man inte att den lilla julflickan är kvar på den smala vägen.



2 kommentarer:

  1. Trevligt med fiskbilen och en frys full med god fisk!!

    Mina julhälsningar ligger också på lådan. Det känns skönt att veta att man sprider lite julglädje :o)

    Jag hoppas att du "vann" diskussionen om geten. Du hade ett väldigt bra resonemang och jag har svårt att tro att det icke gick hem hos din pappa.

    Bild på julklänningarna tack :o)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jaa fiskbilen, så oerhört trevlig grej. Saknar framför allt dessa fina räkor de hade att erbjuda 50/70 räkorna var enorma vill jag minnas. Här har de bara blaffräkor, det går inte att göra en räksmörgås på....

    Julkort ja, trevlig tradition, tänk att här orkar jag inte få till ett enda brev, än mindre att ta mig till den enda lilla brevlåda som finns i Kamala. Fånigt, och väldigt lat av mig. Längtar hem till Sverige nu. Inte så mycket till det grå förstås men alla känslor runt julen.

    KRAM

    SvaraRadera