Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

måndag 19 december 2011

Glitterkatten och hårt bröd

Jojo, medan jag som bäst satt på jobbet och skröt om att Frank inte verkade så tokig i alla fall satt han som bäst och gnagde i sig allt glitter i julgranen. Absolut superkorkat! Och inte ser han skyldig ut heller... Men medan jag var inne i stan och handlade julklappar till alla fröknar var Buster ensam hemma - eller inte ensam - han hade ju Frank. Jag börjar minnas alla hamstrar, fåglar, fiskar, sköldpaddan Sloffi, marsvinet Niklas, katter och hunden Kirre - det är något speciellt med barn och djur.

I lördags var det julkalas hemma hos familjen L, jättetrevligt eftersom Åke och jag delade jobbet som det passar oss bäst. Jag lagade all mat vi skulle ha med oss, och han körde. Det är skönt att sjunka ner i bortasoffan med ett glas champagne, trygg med att bilen går hela vägen hem vid pass mitt i natten!

Bland annat hade jag med mig hembakat hårt bröd. Väldigt lätt - väldigt gott. Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader.
Rör ihop 2 dl majsmjöl, 1 dl solroskärnor, 0,5 dl svarta sesamfrön, 0,5 dl hela linfrön, 1 tsk salt. Häll över 2 dl kokande vatten och 0,5 dl rapsolja.
Bred ut på ett bakplåtspapper i en långpanna, smeten ska täcka hela pannan. Skåra till rutor och grädda 1,5 h.
Låt kallna och bryt i sär.


2 kommentarer:

  1. Who´s Frank? Åh, vad jag längtar efter en katt!

    SvaraRadera
  2. Nedrans Frank som inte kunde låta bli glittret :o)

    Mums vad gott med hembakat hårt bröd!!

    Kram

    SvaraRadera