Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

torsdag 26 april 2012

Detox och choklad-äpple-muffins

Värma ett hus i 43 år - det är respekt. Därför får vår gamla panna finplatsen i bloggen idag. Även om jag inte vet var hon är numera - killarna som monterade in ett nytt värmesystem, luft/vatten, tog med sig henne när de for igår kväll. Även oljetanken är tömd, itusågad och utburen. Där blir det dressingroom - även om det låter lite Simon & Simon.

Annars är det detox som gäller. Leverrensning genom att starta varje dag med 1 pressad apelsin, 1 pressad citron och 1 msk olivolja. Lunchen är hemmakokt soppa och middag med grönsaker, proteinkälla och rostade mandlar som snacks. Förstör jag allt med en öl? frågar Åke. Eftersom han inte vet att han dricker utrensande ponchate till frukost får ölen slinka i genom.

Idag kom första numret av Svenska Dagbladet. Jag hittade inte Kulturdelen. Ett noll till DN.  

Bullar är värdelöst att baka - varenda människa (utom min barn) verkar ha en bullmamma som gör världens godaste. Så när Åke skulle ha med sig fika till ett möte grep hans hemmafru chansen att göra muffins med egen fyllning.

Blanda 7 dl vetemjöl - 1,8 dl socker - 1,5 msk bakpulver - 1 tsk salt - 1,5 tsk vaniljsocker.
Blanda 2 lätt uppvispade stora ägg - 3,5 dl crème fraiche - 0,5 dl smält avsvalnat smör.
Gör en grop i det torra och blanda ner det blöta.
Blanda ner 1,5 dl finhackat äpple och 1,5 dl finhackad choklad. Fördela i 12 muffinsformar och grädda i ca 20 minuter.


Åke: När du är ledig maj kanske du vill göra något speciellt?
Jag tänkte: Va - har han läst mina tankar att gå en kurs i rawfood-matlaginng?
Åke: Om du slipar bastulavarna 2 timmar om dagen i en vecka få vi en ny bastu!
Jag gapskrattade - kunde inte säga åt vad. Klart att jag ska slipa bastulavar.



2 kommentarer:

  1. Vad trevligt med ett dressingroom!!!! Det blir jag avis på!!!

    Kul att slipa bastulavar TVÅ TIMMAR om dagen!!! (detta var djupt ironiskt).

    Jag ringer dig så får vi diskutera när vi kan ses :o)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Anna, Åke vet verkligen hur man roar sig :-)Du tackade väl för tipset extra!

    NÄR kan vi ses? Jag har börjat få näsan ovanför vattenytan och du har väl i teorin i all fall mer utrymme i almanackan än jag? Men det ska jag man nog inte ge sig den på, har en känsla att du har massor av roliga projekt som fyller dina dagar.

    Blir avis på dig som kan blogga hur mycket du vill, jag längtar till en bloggkväll....

    Kram.

    SvaraRadera