Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

måndag 2 april 2012

I egen regi

Har jag arbetet de senaste 21 åren i en skoaffär? Postlådan som jag tillskansat mig är dock full med papper - ett bevis på min idoga yrkesutövning inom kommunikation. Så jag slutade i fredags. Det var grand finale med skumpa och snittar, massor av härliga människor och inte ett öga torrt. De tre senaste veckorna har lärt mig hur jag inte ska bete mig om jag - gud förbjude - någonsin måste säga upp folk. Jag ska använda ISILIP-metoden. Inte sura, inte ljuga, inte prata om mig själv.
I fredags natt när jag kom hem låg min nya telefon och väntade, en alldeles egen telefon! Det slutliga beviset på att jag ska stå på egna ben. Nåja, jag valde iPhone för att kunna få hjälp av Viola, och det är löjligt att jag blir stolt när hon godkänner min coola bakgrund.

I lördags panikstädade jag hela dagen. Jag fick totalt spel vid tanken på att alla skulle gå till sina viktiga uppgifter måndag morgon och jag skulle sitta i ett dammigt hem. Med uppgiften att lösa ett enda problem - dammet. Så i morse tjatade jag mig till att få följa Buster till skolan (Viola bara stönade vid tanken). När jag kom hem skrev jag en lista över alla viktiga saker jag måste lösa under dagen - och mellan 12 och 13 sov jag middag framför varmluftselementet. Bara för att jag fick spader av att äta lunch ensam, det tog 15 minuter i stället för 45. Inte ett gapflabb i sikte, inga skrattårar som sabbade hela makeupen. Jag var faktiskt inte ens målad.

Den stora fördelen kom kl 14. Buster dök upp och vi kröp ner i soffan med te och fyra avsnitt av Solsidan. När hade jag tid med det senast? Sedan gick han med till affären, det tog evigheter eftersom varje lyktstolpe var stolpen i ett fotbollsmål och jag fick höra en rätt krånglig beskrivning av ett mål direkt ur Busters dataliknande hjärna. Han ska ha fyra barn, men först bo med Birk. I sin godhet ska de låta Sara och mig sy gardiner och annat, medan grabbarna dricker öl på puben. Sedan blir det barn, mamman till alla barnen ska vara snäll, rolig och frisk. Jag konstaterade lite syrligt att pappor också gärna kan ha samma egenskaper.

En sak till: Åke har fått en hemmafru, visst. Men han har kvar sina huvudsakliga arbetsuppgifter i hemmat. Bädda alla sängar varje morgon och fixa tvätten.


4 kommentarer:

  1. SÅ skönt det lät, att ta en tupplur mitt på dan och sedan att i lugn ro mysa med sonen. Vad mycket mer tid du får med barnen! Något jag skulle vilja ha om man kunde vrida klockan tillbaka.

    Du är välkommen att luncha med undertecknad varje dag eller vilken dag som helst :-)

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Lite skillnad på en dag på jobbet, men lite skönt ändå?! Precis som ovanstånde säger, tiden med barnen, den är ju jättemysig! Den är jag mest lycklig åt där jag är, jag får spendera så mycket mera kvalitetstid med dem här.

    Väldigt intressant att lyssna till barnens tanke om sin framtid, haha, dricka öl på puben!!!

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Det lät som en väldigt bra dag du hade ändå.

    Skrattade högt åt att Buster o Birk ska bo tillsammans och VI ska få sy gardiner.... hm... överlåter med varm hand gardinerna till dig. HA HA!!

    Ha en jättebra dag idag!!

    KRAM

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det var kul att han skulle ha en fru som var frisk *S* hur kommer man på det?

    Av det lilla jag hörde av dig om hur chefen hade valt att göra uppsägningen och vilka ord han valde att använda är det inte bara illa, han verkar helt dum i huvudet. Och sen säga till dig att du får säga till de andra att de är uppsagda, det är ett så nonchalant beteende att det inte finns ord.

    Kram

    SvaraRadera