Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

fredag 3 juni 2011

Renare än inomhus

Och detta är resultatet av enbart vatten och högtryck! Vi kom fram till att det är fem år sedan de flotta 70-talsplattorna blåstes av, och det syns ju nu hur skitiga de lyckats bli genom åren! Åke höll på en halv dag, och när Viola och jag kom hem på natten lyste plattorna ljusa i halvmörkret.

För det var ju så jag hade bestämt - en rolig sak och en nyttig varje ledig dag. Så igår rensade jag Busters garderob på förmiddagen. Numera finns det prydliga staplar av pyjamaser, kallingar osv - allt i rätt storlek. En stor kasse kunde Viola och jag ta med oss till dagens roliga sak - att fira att M tagit sin examen efter idogt pluggande samtidigt som hon fått tre barn. Det är dessa tre grabbar som övertar allt Buster växer ur - ibland när vi träffas kommer tre minibusters farande.

Viola och jag kom till kalaset kl 15.30, i tron att vi skulle vara hemma vid pass 19.00. Självklart kom vi hem i den trolska skymningen vid 23.00, Viola har ärvt min förkärlek för människor.

Idag har vi läst, Viola och jag. Först till frukost i solen, sedan i skuggan på studsmattan, och sedan i solen på altanen. Lyxigt! Jag har hedrat veckolöftet att även vara lite nyttig genom att sy nya hängare i ett gäng handdukar och tvätta alla kuddöverdrag från TV-soffan.

Jag har läst ut tre böcker! Bumerang av Tatiana de Rosnay är spännande på ett lockande sätt, och slutet går att fantisera vidare om. Inga riktigt otäcka saker, utan bara en skildring av hur galet det kan bli en familj. 3 dalahästar! Silverkronan av Anna Jansson och Gamla Stan-morden av Lars Bill Lundholm är däremot klassiska svenska nutidsdeckare, de obligatoriska hemska barndomsupplevelserna får man stå ut med för att få en lagom spännande deckare. Båda böckerna får 2 dalahästar, jag pallar inte riktigt beskrivningarna av miljöerna, Stockholm respektive Gotland - skummar de delarna istället för bli allmänbildad, eller vad nu författarnas förhoppning är.

1 kommentar:

  1. Vad avis jag blir på att du rensade Busters garderob. Jag känner att jag måste ta tag i Thor och Birks garderober... Hm... undra om jag kan sortera lite idag kanske :o)

    Kram

    SvaraRadera