Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

onsdag 8 juni 2011

Morotstzatziki 5-0

- Då går jag till jobbet i fotbollströja, sa Åke när Buster tippade 5-0 till Sverige. Och eftersom ett löfte är ett löfte så sker alla styrgruppsmöten idag i sverigemundering.

Nedräkningen har börjat - semester here I come! Kan faktiskt knappt tänka på något annat. Fem dagars ledighet försvann som en avlöning, jag ansträngde mig att göra minst en nyttig sak per dag:
1. rensa Busters garderob (väldigt nyttigt).
2. fixa lagningshögen vid symaskinen.
3. laga mat (vi hade kunnat beställa hem).
4. rosta hasselnötter (det tar tid att gnugga bort skalen, även om man kan sola samtidigt).
5. fira nationaldag (jag gjorde det för barnens skull för att vara en bra mamma. Vi åkte in till den stekheta staden, och njöt egentligen mest av kvällsbadet då allt var över).

Morotstzatziki
Riv några morötter grovt. Finhacka en kruka färsk timjan och pressa ett par vitlöksklyftor. Rör ner 10% yoghurt till lagom konsistens - salta och peppra. Klart. Gott. Passar till fågel, fisk, kött och mittemellan.

Idag har jag provat att släcka eld med en skumsläckare! Övning på jobbet. Mycket att tänka på med sprint, säkerhetslås och eldnärheten. Insåg att brandsläckaren på landet sannolikt är helt kass - de håller bara i 5 år. Sedan ska man köpa ny och "öva med familjen i skogen med den gamla" som informatören sa. Han var knallröd i ansiktet, svedd liksom.

Ute står 5 fina exemplar av vallmo - jag ska göra blommor till skolfröknarna. Under den tänkt mysiga stunden när jag skulle sitta med en kopp vin och rensa bort gula blad hittade jag 1 mördarsnigel. Viola knöt genast in den i en plastpåse medan jag krampaktigt höll min vinmugg för att det inte skulle krypa ner någon snigel. Vi har faktiskt en sak gemensamt sniglarna och jag - vi uppskattar alkohol.





1 kommentar:

  1. Mums vad gott med morotstzatziki, det måste jag testa.

    HA HA, skrattade åt att du och sniglarna har något gemensamt :o)

    Kram

    SvaraRadera