Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

måndag 25 april 2011

Påsken är en kanonhögtid!

Allt är roligt på landet! Möjligtvis kan det suga lite att inte få igång vattnet från brunnen, men det är ändå ett litet problem när solen skiner och utsikten är den jag älskat sedan barnsben. När jag öppnade dörren såg jag röran - tur att jag suttit fyra timmar i bilen och samlat energi. Två timmar senare var huset vårstädat och grannen hade bidragit med varmt vatten. Jag gick nerför trappan flera gånger, bara för att få titta på min fina rena hall.

Åke pysslade i boa, vår egen lilla borg. "Ja, precis så här mycket är det att göra inredningsmässigt - och vi tänker inte göra ett smack där inne". Samma sköna insikt varje år. Barnens väggmålningar ska få vara kvar.

Men trädgårdsdjävulen kommer i mig på landet. Efter att ha samlat mig till kl 14.30 krattade jag hela gräsmattan under kastanjen (alla skalen såg ut som mördarsniglar, det liknade avancerad KBT-terapi för min del att få ner dem i plastpåsar) och tog bort allt torrt ur hallonsnåret och krusbärsbusken. Rensade bort allt allt skräp som liksom sugits upp mot den västra bodväggen och gjorde en ny liten hög med "det som ska bli ved när någon får tid". Högar har vi gott om på landet, när de tar slut ligger nog både Åke och jag nos upp.


Så vi kom hem nöjda! Solveig stod och väntade, men vi rappade av trädgården i stället för att helt oansvarigt fara ut på minisemester. Typiskt oxe/stenbock, men nu är det skönt att vara på villaägarbanan igen. Samma sak varje år - exakt en dags idogt arbete och sedan är det alldeles som perfekt. Inga gamla löv eller skräp kvar, träden klippta och årets första laddning solrosskott är planterad. Jag har beställt några nya spännande microgroddar, återkommer om de blir succé.

På översta bilden syns det jag ligger efter med - tidningarna! Tänk så många tips som döljer sig i denna stapel. T ex läste jag om microgroddarna i senaste MåBra under bilresan till landet (när Åke mycket bestämt stängt av skivan med låtarna från årets Melodifestival. Han påstår att det är för mycket diskant i dagens pop, man får tydligen ont i huvudet).

Hur som helst - vi har även varit på IKEA! För första gången på två år, de hade flyttat runt precis allting och jag var tacksam att Buster var hemma hos kompis B. Vi skulle köpa kuddar och täcken till Solveig, och med mission completed stod jag i kassan och jäste - så nöjd med mig själv att jag endast trillat dit på dessa oemotståndliga plastglas på barnavdelningen, samt en lampa på samma ställe. I kön såg jag en karl som antingen flyttar hemifrån själv, eller ska lotsa ut barn till första lägenheten. Han köpte allt, från dörrmattan till duschdraperiet.

Jag avslutade dagen med att plocka undan alla vintergrejerna. Jackor, vantar, halsdukar som nu bara liknar gamla fula dammråttor man inte vill komma i närheten av. Alla omaka får som vanligt ligga överst i lådan, de är enklare att slänga i höst, när makarna forfarande inte visat sig.

1 kommentar:

  1. HÅller med om att påsken är en kanon-högtid, speciellt när man får njuta av detta ljuvliga väder som vi har haft. Underbart!!

    Kram

    SvaraRadera