Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

fredag 20 januari 2012

Spelande bord i hemmet

Åke har nu hjälpt till med bouppteckningen efter en gammal farbror - och han kom hem med en skattkista. Jag fick denna oerhört välbevarade brödburk (smulor kvar i de två översta lådorna) och kaffekopparna med små instrument på. Uppe i vardagsrummet står två bananlådor med foton. Mest sådana där 40 gubbar sitter samlade, med samma frisyr, likadana kläder och ser absolut identiska ut. Några närbilder av en gammal släkting är ett bevis på att det inte var bättre förr - inte vad gäller möjligheten till tandreglering i alla fall. Söte herre Jesus vilken röra.

På jobbet har Beslutsdoktorn föreläst för ett gäng chefer. Jag fick inte vara med, men läser doktorns blogg. Huvudbudskapet är att vi samlar för mycket information innan vi bestämmer oss. Jag håller med - speciellt när andra samlar för mycket information innan de bestämmer sig - det är irriterande. Nu har jag inte följt doktorn så länge - men saknar ändå ett resonemang om källkritik "vem har sagt detta och varför". För lite info från fel personer kan ju leda rakt till katastrofen.

Vi tog några snabba beslut på Coop idag - nu står helgens cafésortiment i Smedshagshallen och väntar på att förstärka handbollens lagkassa. Att räkna ut förtjänsten på söndag kväll är ungefär vad jag klarar inom bokföring - det roligaste är att skriva riktigt fint i redovisningen.

Sonja - den gamla damen som inte hade en enda kompis på sin begravning - älskade detta bord. Nu står det i Violas rum. Ett väldigt praktiskt bord som man inte kan lägga något på eftersom man då inte kan lyfta på skivan och höra det spela ledmotivet ur Dr Zjivago. Vad annars?



1 kommentar:

  1. Åh jag älskar såna gamla burkar, de är såå fina! Även intresset för gamla foton har växt fram de sista åren. Foton på vilt främmande människor men det är spännande att tänka sig in i deras liv då! Detta har säkert med åldern att göra?!

    KRAM

    SvaraRadera