Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

tisdag 15 november 2011

Pannlobernas välsignelse till Hansis lax



Dessa individer har haft sina pannlober aktiverade sedan 2-års ålder - och supergåvan från Moder Natur har de förvaltat väl. De ser ju inte speciellt oroade ut...
Igår var jag på en extremt intressant föreläsning om barn och stress. Låter inte som världens roligaste ämne, men Peter Währborg lyckades både berätta hur illa det faktiskt står till i Sverige, ge en del förklaringar och avsluta med att det inte alls är hopplöst för vuxna att göra en insats.
Jag tyckte det var roligt att se innerstadsföräldrarna som ser ut ungefär som vi gör ute i spenaten - de där superchica innerstadsborna har tydligen inga barn på mellanstadiet. Det roligaste som hände var när en mamma under frågestunden säger "Ja, när man tänker på det där med s-e-x" och hon  faktiskt bokstaverar det precis som om det fanns någon i församlingen som inte borde veta vad vi pratade om - ja jag skrattade först på tunnelbanan hem.

Pappa har varit här hela veckan och borde få lön från Posten -  jag ska ge honom frimärken - eftersom han varit vår egen butler. Vem mer än han kan bli glad över att få panikfixa en matsäck till Buster som jag fullständigt missat? Idag har han krattat alla löv och på återvinningsstationen får han en stor säck äpplen som någon tänkt slänga. När jag kom hem var hela köket täckt av äpplen i olika grad av bearbetning. "Blev det jobbigt för dig nu" säger han vänligt medan jag ger honom 60 minuters respit innan jag börjar röja. Tog en promenad med Viola, det är nyttigt att höra henne skita fullständigt i morfars städinkompetens.

Pannloberna är det som skiljer oss från djuren. De gör att vi kan tänka framåt, planera och se konsekvenser. Barn har inga strategier för att stänga av oron för morgondagen - det är det vi vuxna måste hjälpa dem skapa. Jag tror jag kopplar in Åke här - han sover alltid så djävla gott.

På kvällen åt vi Hansis lax - enkelt och gott. Gör så här:
Smörj en form lite grann. Smäll på flingsalt, massor av dill och citronpeppar.
Lägg på laxbitarna och krydda ett varv till.
Häll på grädde (jag tog riktig eftersom pappa blivit så smal) upp till hälften av laxbitarna.
In i ugnen, 225 grader i ca 12 minuter. 





2 kommentarer:

  1. HA HA... men så roligt med mamman som bokstaverade ut sex... HA HA... Roligt att gå på föreläsning och jag tycker visst att det lät intressant med ämnet barn och stress. Det finns nog mycket att tänka på där som vi vuxna kan hjälpa till med. Skrattade dock åt att Åke får ta den biten - som sover så djävla gott. HA HA

    Laxen lät grymt god!!!!

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk pappa du har! Och vad gör väl lite damm i hörnen, egentligen :-)

    Och Viola, hon är en klok flicka :-)

    Varm kram (har mail till din jobbmail)

    SvaraRadera