Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

måndag 18 juli 2011

Vildsvin och broccolimos

Farmor sa alltid att en blåbyxa innan kl 12 betydde kommande vackert väder - och jag hoppas att det funkar även till natten! Inte för att jag tänker vara vaken, men all blå himmel emottages tacksamt! Idag hade vi flytvästarna när vi knallade över till kompis H för en kopp kaffe.

Viola och jag har sysselsatt oss med att göra vinbärssylt och nässelpesto. Åh, vad gott, sa Åke avmätt när jag berättade, och nässelpesto på icke förvällde nässlor är faktiskt nästan oätligt - om man inte råkar vara ko. Varianten med förvällda var dock god, även om barnen mest åt för att vara bussiga. Pappa kom dock med ett kanonrecept - broccolimos. Ja alltså, det kanske låter lite väl veggigt, men smakade toppen! Jag kokade bara 800 g fryst broccoli, skar av stjälkarna, och körde själva buketterna med mixerstaven. Salt och peppar - klart! Very very green.

Efter att ha suttit på övervåningen och sytt gardiner i flera timmar fick jag syn på gräsmattan. Va, vildsvin i Dalsland? Det visade sig vara Buster med polare som spelat fotboll, och utövat något de kallar för lerrullning. Väldigt cool uppfinning av grabbarna från Mellerud. Buster trodde jag skojade när han inte fick komma in, utan bara kunde knalla direkt ner till sjön. Där lurade Viola honom att tvätta sig två gånger om - så hon var supernöjd när jag kom ner till dem efter att ha tänt i bastun.

Pappa har nu sytt ihop sin efterlängtade kusinträff, som ska gå av stapeln på torsdag. Det
blir pappa, åtta gamla kusiner och jag. Barnen ska få dra sig tillbaka med en dvd. Trots allt tycker jag att det ska bli rätt kul - kanske inget man vill göra varje vecka men ändå
värdefullt för dem. Jag ska gå ut i köket så fort de pratar sjukdomar, får lite spader av
intresset för kroppens förfall som gamlingarna har.

Jag avslutade dagen som en vinnare! Medan barnen slogs med kuddar åt jag en halv chokladkaka i lönndom, lugnt lutad mot köksbänken. Ingen såg något, detta måste vara belöningen för att jag själv skruvade upp gardinstängerna i Violas nya rum.

3 kommentarer:

  1. Jag har varit usel på att läsa och kommentera när jag varit i Sverige och det ber jag om ursäkt för. Ni verkar ha en toppensommar med lerrullning och broccolimos, önskar er en fortsatt härlig svensk sommar med allt vad det innebär!!!

    SvaraRadera
  2. HA HA... älskar att du åt en chokladkaka helt alena! Ser detta framför mig :o) Ljuvligt!!! Helt klart en belöning för gardinstängerna!

    Vinbärssylten lät mycket godare än nässelpesto :o) Känner mig dock som en kossa ibland - så vem vet - jag kanske skulle älska det :o)

    Det låter i alla fall som att ni har det ljuvligt!

    Kram

    SvaraRadera
  3. En chokladkaka i lönndom - om än bara halv. Men jag förstår att det smakade himmelskt. Det var du sannerligen värd! Du verkar ha en yster familj.

    SvaraRadera