Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

fredag 8 juli 2011

Undvik häckar

Dagarna bara rusar förbi. En livsvisdom vill jag dela med mig av - plantera aldrig en häck! Farfar gjorde det i vredesmod (istället för att prata med den retlige grannen) och nu är kommande generationer dömda att ta hand om de femtio onödiga metrarna. I vår generation är vi nämligen sams. Jag har spenderat två dagar på knä, men en radio med sommarpratare har gjort det rätt mysigt. Och trädgårdsarbete är ju alltid med på "göra av med kalorier-listan".

På vägen hit stannade vi Kumla - där kanske man skulle bo? När vi kom till vår favoritcamping var den en enda röra, och bredvid stod det ett gigantiskt blivande badhus, klart vintern 2012. Vi fick ändå bada i utomhusbassängerna och åka vattenrutchbana och ha det jättehärligt och rädda en gubbe som inte hade rätt elkoppling (Åke kunde sälja en vi hade i husvagnen). Sedan for vi till Karlstads camping Skutberget där vi var för fyra år sedan. Fortfarande fantastiska klippor, och nu träffade vi en tant som berättade att det var ett nakenbad så vi slapp smygnäcka (Åke är självklart inte med på dessa exkursioner, han kollar vattenpasset i Solveig så att vi inte ska rulla ur kojerna).

I måndags kom vi till landet. Det är en härlig känsla att vi efter två långa års diskussioner jobbar på vårt eget ställe, vår egen lilla plätt på klotet. Men vilken plätt, jag sover alltid dåligt den första natten eftersom jag ligger vaken och planerar. 10% blir gjort, men vägen lär ju vara så viktig. Ibland skulle jag föredra att allt hände genast men det skulle kanske inte utveckla min personlighet ett smack.

Viola har flyttat upp i Morellen, Friggeboden som mamma fick, så nu är det full fart på inredningen där. Vi planerar att slipa och måla möbler, sy gardiner och har fått en prima säng med förvaring under från några kompisar här på landet. Är det vår tids största tjänst - att ta över något så att givaren slipper åka till tippen? Buster flyttade in i stora huset - tills det blev kväller, då flyttade han in till oss i boa igen.

Pappa kom igår och hade med sig sex liter av Sveriges godaste jordgubbar. Från Grangärde alltså. Själv har han krympt ihop av sin "plåga livet ur cancern-dieten" som han kör med den äran. Jag beundrar honom som "fikar" på långfil och makrill i tomatsås. Allt handlar om att cancern ska svältas, i september får vi veta om det funkar. Han har lovat att baka skorpor till oss som vi är vana vid, själv kommer han att njuta av ett granatäpple!

1 kommentar:

  1. Låter mysigt med landstället och att bara ta dagen som den kommer. Alla kan göra vad dom vill, påta, slappa, snickra, leka, bada.... det blir väl andra slags måsten som iofs ska göras men som är mer rofyllda. Det inbillar jag mig alla fall, som inte har ett eget med drömmer om att det är så det livet är på sitt ställe.

    Min första semesterdag idag startade lugnt och skönt, sov till 11.00 då L väckte mig med morgontidning och blodapelsinjuice som jag älskar. Det tycket han jag skulle ägna mig åt medan han drog iväg älsklingsleksaken MC:n för att köpa färskt bröd och blåbär till frukost. Den avnjöt vi länge och löste det sista kluriga frågorna på korsordet. Allt kristallklart!
    Och ska vi iväg på en golfrunda, min första för året. Den blir kanske inte bra men bra motion är ju en bonus.

    Ha det så underbart som det låter, hälsa du med, vi ses på bloggen:-)

    SvaraRadera