Veckolöfte = sortera alla pensionspapper...

Veckolöfte. OK, jag ska börja sortera ut bland böckerna. Det mesta blir aldrig läst igen. Inte av mig i alla fall.

fredag 15 juli 2011

Soffa till arbetslägret

Vi är tillbaka på landet - och gissa vem som köpt en stor hörnsoffa av Torsten i Göteborg? Javisst, Åke hann precis över krönet (på väg hem för en arbetsvecka) så hade jag åkt med barnen till Mellerud där vi varit på biblioteket, köpt fyra stora lådor att lägga utklädningskläderna i (tanken är att de inta ska samla så förbannat med damm om de är inskjutna under sängarna, under lock) förvarat Buster i leksaksaffären medan vi handlade en massa mat, ätit hemgjort mos i korvmojen, köpt tyg till nytt överdrag på kökssoffan och ringt Torsten.

Jag är inte helt galen, när vi åkte upp från Malmö i ösregnet igår satt jag och surfade koncentrerat på soffor i västra Götaland, och det fanns massor, typ 36 sidor på Blocket faktiskt. Efter att ha tittat på samtliga var saken klar, Torstens var den jag ville ha. Åke lät inte det minsta förvånad när jag ringde honom och sa att släpet ska till Gbg nästa helg. Kanske kan vi kombinera det med en räkmacka i Trollhättan - vi firar ju ändå trettonårig bröllopsdag den 25.

Malmö ja, vi var ju hos familjen S för tredje sommaren i rad och det är alltid så mysigt! En hel dag nere på badet, superväder, nytt coolt uteställe och riktig semesterstämning. Åke tog barnen och lämnade mig som pant (!) när han åkte hem efter mer pengar - där satt jag och glodde på folk. En av mina talanger faktiskt. Sedan badade jag i lugn och ro med Öresundsbron som utsikt - det blir nog Malmö för min del som pensionär!

Dag två strosade vi i Malmö. Viola köpte en onepiece som hon nu är irriterad på då den blir så lätt smutsig. Vi har lagt undan den tills den nya soffan kommer, den får bli en särskild tvtittaronepiece. Här passar det helt klart bäst med robustare grejer!

Så kom vi hem till landet igen. Åke monterade Violas nya säng uppe i Morellen och vi ville alla sova i den när vi insåg att hon kommer att ligga precis under fönstret och få den sköna vinden in över nästippen, och höra suset i skogen utanför. Nu ska vi sätta upp gardiner, måla stol, bord och nattdukshylla och jag har även räknat ut hur jag ska använda farmors gamla trappmattor för att sy en perfekt matta. Stigen jag börjat röja upp till Morellen får alla glädje av direkt - alla måste ju ta den för att den ska slitas in. Såklart.

Vi bastade och badade innan middagen. Viola och jag skojade så mycket om reklamen vi fått från Always om mensskydd att Buster nu kräver en förklaring vad detta handlar om. Han verkar tro att han missar något. Det roliga är ju egentligen att Always försöker få Viola att tro att hon knappast kommer att överleva om hon inte alltid har en Always i trosorna och någon variant i väskan (man vet tydligen aldrig när ofräschheten slår till) och att hon genomskådar detta.

Sovdags, jag måste vara pigg till morgondagens blåärsplockning.

1 kommentar:

  1. HA HA, roligt att du köpte en soffa av en Torsten i Göteborg... än mer roligt var räkmacka i Trollhättan!! Är de berömda eller??? Våra räkmackor vi åt hemma hos syster C i förra veckan var gjorda av hennes kille som kommer från Trollhättan. Han har jobbat på Slusskafét och gjort räkmackor. Kanske är de en sådan räkmacka du tänkte fira med.. HA HA HA..

    Kram

    SvaraRadera